
3e Update: “Stap richting inclusieve cultuur”
Met het einde van 2019 in zicht, schrijf ik deze update en wat is de afgelopen tijd toch snel gegaan. Bij Kaptein zijn we druk bezig met de afronding van 2019, maar 2020 kondigt zich al rap aan. Het was een bewogen zuivel jaar met veel politieke uitspraken en kwesties, die waarschijnlijk nog wel wat consequenties gaan hebben voor de Nederlandse zuivelindustrie. Een hoop zaken kwamen voorbij, zoals de handelsboycot van Trump (2% van alle kaasexport uit Nederland gaat naar Amerika), de te hoge stikstof uitstoot en de vermindering van de veestapel: kortom het jaar van veel discussies en uitingen. Als Kaptein hebben wij hierin ook weer onze strategie bepaald voor de komende jaren. Met natuurlijk heel veel respect voor het mooie hoogwaardige Nederlandse zuivelproduct maar daarbij niet uit het oog verliezend de huidige maatschappelijke kwesties en toekomstige generaties.
De afgelopen tijd heb ik weer mooie, inspirerende en leerzame momenten meegemaakt. Daarbij veel nieuwe mensen ontmoet wat natuurlijk fantastisch is voor mijn eigen netwerk, maar ook zeker voor Kaptein. Het is leuk om te merken dat bij iedereen bij het horen of zien van Echte Boter er elke keer een enorm stuk herkenning is: “die ken ik wel!”. Ik denk er dan ook zelfs over na om de titel “Kaaskoningin” te veranderen in (Echte) Boter-Babe☺.
De activiteiten waren afgelopen tijd erg gevarieerd. Denk aan het openen van de Kaasmarkt in Edam, het Topvrouwen.nl jaarevent met diner in de Ridderzaal in Den Haag, de jaarlijkse reünie met alle Zakenvrouwen van het Jaar in de Efteling en het uitreiken van de gouden medailles tijdens het Nederlands Nationaal Kaaskeurconcours (NNKC) in Nijkerk. Maar op het programma stond ook een collegetour in een herensociëteit en een mooie avond bij Hogiaf, de grootste cross-culturele en multisectorale ondernemersvereniging in Nederland, waarbij we inspirerende ondernemersverhalen met elkaar hebben uitgewisseld. Het is een kleine greep uit de activiteiten maar iedere keer weer zo boeiend!
Wat mij zelf enorm heeft geïnspireerd, is het bezoek van Judith Verhoijsen in Heiloo. Zij heeft als jonge vrouw een duidelijke visie en wil graag het boerenfamiliebedrijf van haar ouders overnemen. Ontzettend interessant om mijn kennis en ervaring te mogen overbrengen, maar nog mooier is dat zij mij ook heeft geïnspireerd met haar ‘jeugdige’ inzichten. Want je merkt dat de jongere generatie weer heel anders denkt dan generatie X of de babyboomers. Het is goed om naar elkaar te luisteren en hierbij dan ook de verbinding aan te gaan. Ook Franka van Dijken, die sprak namens haar generatie op het jaarlijkse event van topvrouwen.nl, had een heldere boodschap: het gaat niet alleen om vrouwen in de top maar ook om de verandering naar een inclusieve cultuur. Haar generatie gaat hier nog meer voor zorgdragen, echt krachtig!
Diverse thema’s als diversiteit in je bedrijf, glazen plafonds, vrouwenquota en rolmodellen stonden de afgelopen tijd vaak centraal tijdens de evenementen en bijeenkomsten. Persoonlijk denk ik dat hier een betere benaming voor is namelijk ‘gelijkheid’. Gelijkheid in mannen en vrouwen, in jong en oud en in afkomst. We zijn hiermee in Nederland op de goede weg. Maar er is zeker nog veel terrein te winnen. 50% van de bevolking is vrouw dus gelijkheid is gewoon noodzaak. Daarbij leven we in een multiculturele samenleving waarbij grenzen vaak geen rol meer spelen. Wellicht hebben we dan in 2050 geen prijzen meer nodig speciaal voor de vrouw, zoals Zakenvrouw van het Jaar of Topvrouwen.nl. En dat de toekomstige jeugd dan met verwondering terugkijkt naar onze huidige tijd, dat het thema gelijkheid zo’n issue was. Laten we het hopen!
Voordat ik in maart 2020 het stokje overdraag aan de nieuwe Zakenvrouw van het Jaar, organiseer ik in Heiloo nog een mooie inspiratiedag: Journée des femmes!
Met een ‘Frans’ vleugje gezien mijn tijd in Parijs als Française en mijn ode aan de prachtige Veuve Clicquot prijs die ik van het champagnehuis heb mogen ontvangen. Een dag speciaal voor jonge enthousiaste vrouwen, de toekomstige opvolgsters, die het familiebedrijf van de huidige generatie willen overnemen. 70% van Nederlandse bedrijven is een familiebedrijf! Echt een dag vol met kennis delen en elkaar inspireren. Kijkend naar 2020, heb ik ontzettend veel zin in komend jaar!
Geniet in deze sfeervolle december maand samen met alle fijne mensen om je heen. Tot in 2020!
Mireille Kaptein